Leren de-escaleren met de cursus Sociale veiligheid en omgaan met stress

Vergeleken met vroeger is agressiviteit op de weg behoorlijk toegenomen. Tijdens de cursus Sociale veiligheid en omgaan met stress sta je soms met je oren te klapperen bij de praktijkvoorbeelden van de cursisten. Arnold Molenkamp is docent van deze cursus en kan de situaties van de chauffeurs bijzonder goed evalueren. Hij staat voor de klas met verschillende petten op, namelijk met die van een chauffeur, een planner en zelfs met die van een vrijwilliger bij de politie. Zeker bij de politie maakt hij agressie met bepaalde regelmaat mee.

Gefrustreerde man die uit het raam van een vrachtwagen aan het schreeuwen is

Bewust van gedrag

Het belangrijkste wat Arnold de cursisten wil bijbrengen is bewustwording, als reactie op hun huidige gedrag. Hij leert tijdens de cursus Sociale veiligheid dat je twee kanten op kunt; plussen of de-escaleren. “Je moet proberen om ‘on speaking terms’ te blijven en op dat moment de wijste te zijn.’ zegt Arnold tijdens de les. Om uit een dreigende situatie de angel eruit te trekken heeft hij een aantal tools die hij de cursisten aanleert.

Zo tekent hij bijvoorbeeld op het bord twee cirkels in elkaar: de cirkel van invloed en betrokkenheid. Je hebt invloed op de binnenste cirkel, maar beperkte, of zelfs geen invloed op wat daarbuiten valt. Arnold: “Maak je alleen druk om dingen waar je wel invloed op hebt. Je kunt bij bepaalde zaken wel eraan werken om dit in de binnenste cirkel te krijgen, maar dan moet je met de juiste personen om tafel.”. Het heeft geen zin om te klagen tegen mensen die geen invloed op de situatie hebben. Wat je wél kunt doen is bijvoorbeeld jouw probleem aankaarten bij de Ondernemingsraad. “Alleen moet je er dan niet vanuit gaan dat wat jíj wil, ook daadwerkelijk gaat gebeuren.” zegt Arnold.

Relatie planner en chauffeur

Tegenwoordig willen niet alle bedrijven meer telefonisch contact tussen de planner en chauffeur. Om wederzijds begrip te creëren is goede communicatie de basis. Arnold leert de chauffeurs dat ze zaken bespreekbaar moeten maken en niet moeten laten escaleren. Als de planner niet weet wat er aan de hand is, kan diegene daar ook geen rekening mee houden. Arnold: “Een vertrouwensband tussen planner en chauffeur is belangrijk, zodat een chauffeur zijn verhaal kwijt kan als er iets in een privésituatie gebeurd. Helaas is die band er vaak niet meer bij bedrijven, daarom zou deze cursus ook een toegevoegde waarde zijn voor de afdeling planning.”.

Tot slot vertelt Arnold dat een dag Sociale veiligheid en omgaan met agressie geslaagd is als zijn cursisten het naar hun zin hebben gehad. “Er worden tijdens de les verschillende echte situaties van de aanwezige chauffeurs besproken, het is fijn om daar een verhaal van te maken waar iedereen iets mee kan.” zegt Arnold. Daar lijken de cursisten het na de les mee eens te zijn; het was een fijne cursus met leuke interactie én ze hebben zeker wat geleerd.